Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)

2020. január 10. 17:37 - csallob

Zárt égésterű kandalló építése

A képek dátuma alapján tudom, hogy még 2017 szeptemberének a végén kezdtem a kandallót, de eddig azért nem írtam róla, mert meg akartam várni, amíg kész lesz. Hát mondjuk kész még mindig nincs, de majdnem.

Zárt égésterű kandallóról lesz szó, ha jól tudom, új házakba mást már nem is lehet beépíteni, mert annyira szigeteltek, hogy nem is működne nyitott ablak nélkül egy olyan, ami a házból veszi a levegőt.

Már az építkezés tervezésénél ez ki lett találva. Az kellett hozzá, hogy az alapozáskor be kellett tenni egy csövet a padló alá. Az alapozásos posztban írtam is róla, hogy azt ígérték, hogy szólnak, amikor csinálják, és megmutathatom, hogy hova akarom. Ehhez képest kurvára nem szóltak, és nem is jó helyre rakták. Emiatt utólag kellett a megfelelő helyre vezetni, ami még az aljzatszigetelésben elfért, de így sajnos lett benne plusz kanyar, ami elvileg rontja az áramlást (gyakorlatilag jó a huzat, nem lett gond). Meg azt is kértem, hogy mivel kis teljesítményű kandalló kell a ház 6 kW fűtési igényéhez, 16 cm átmérőjű kémény legyen, amit szintén leszartak, pedig háromszor szóltam. Így 20-as lett, amitől féltem, hogy túl nagy huzata lesz, de végül is ez is ok.

Na szóval a kandallóbetéteket sokat nézegettem, először úgy gondoltam, hogy csak a Temporis Supra lehet jó, ez valami francia gyártmány (folytonégő, meg minden), de ezek fél milla körül vannak. Aztán egyszer csak rátaláltam a Mullitra, ami magyar és nem annyiba kerül, viszont ugyanúgy jól szabályozható. Ettől a cégtől végül a 8 kW-osat választottam, mert ez a legkisebb, ami folytonégő, primer-sekunder-tercier szabályozhatóságú (Mullit M-box Aero8). Ez 204.000-be került szép üvegajtóval, külső levegő csatlakozással.

Ezen kívül vettem még csatlakozócsövet (flexibilis alu), ytongot, dryvit hálót, csemperagasztót. ezekre sajnos nem emlékszem, mennyibe kerültek.

Aztán nekiálltam. Ezt mindenképpen én akartam csinálni, mert szeretek barkácsolni, építeni. Ha kőműves csinálta volna, biztos kicsit szebb lenne, de én szeretem, hogy én csináltam. Innentől képekkel, kommentálva folytatom:

Először ki kellett ütni a járólapot ott, ahol a cső bejön a padlóba, aztán így sikerült rátennem a csövet:

img_20170930_092459.jpg

Ezután elkezdtem legózni (de persze már előre elgondoltam, hogy lesz):

img_20170930_120432.jpg

img_20170930_133638.jpg

Utána jöhetett a kandallóbetét beállítása és a füstcső:

img_20170930_153546.jpg

A kémény lyukát is feljebbre kértem, úgy nagyobb hőt le tudott volna adni a füstcső, de nem úgy lett:

img_20170930_193413.jpg

Ezután elkezdtem körbeépíteni:

img_20171001_185922.jpg

A kémény tisztító- és szellőzőnyílásánál van a fatároló a polc alatt, ez a korábbi képeken látszott is, hogy ott ablakok vannak.

Az ajtó fölött "áthidalóba" tettem keresztbe egy megmaradt alumínium függönysínt, mert így talán jobban tart (ez az oldalsó ragasztókörökből látszik):

img_20171007_142328.jpg

A következő képen látszik, hogy milyen lett a végleges formája:

img_20171009_182946.jpg

Itt pedig már behálózva, élvédőzve, csemperagasztóval lesimítva:

img_20171028_160110.jpg

Eredetileg én fehérre festettnek terveztem, de az Ani ilyen kővel kirakást akart, amit meg is vettünk, de nem használtuk fel végül mégse. Aztán mivel egy évig csesztetett, hogy mikor lesz már kész (:D), végül legletteltem 2018 augusztusban, az apósom meg lefestette, mert azt se bírták megvárni, hogy nekem legyen rá időm. Utálom az ilyesmit. Nem olyan festéket kent rá, amit megbeszéltünk, hanem valami fényesebbet:

img_20180825_143107.jpg

img_20180903_191713.jpg

Deszkából vágtam ki sablont a párkányhoz, hogy oda tudjam adni egy sírkövesnek, itt már egész jól nézett ki:

img_20190113_083142.jpg

Aztán 2019 szeptemberében befejeztem hozzá a tetejét, ami CK-lap, gipszkarton profil, és kőzetgyapot szigetelés (ami talán 500 fokig hőálló), meg a fényes szigetelő akármi, amit tűzhely és bútor közé szoktak tenni (ez is talán 300 fokig hőálló):

img_20190928_171533.jpg

Arról nincs képem, hogy a helyén van, mert úgyse látszik. Az a funkciója, hogy a meleg ne rögtön felfelé szálljon, hanem a fenti nyíláson előre áramoljon ki.

És végül a párkánykővel, amit egy csurgói sírköves csinált a fa sablonom alapján (az anyu a temetkezésnél dolgozott, ez ingyen volt). Bár lehet, hogy a fával jobban nézett ki:

img_20200102_183633.jpg

Én itt már késznek nyilvánítottam, bár lehet, hogy még a lábához körbe nem ártana járólap kísérő, meg egy szellőzőrács felülre.

Ha az ember jól megnézi, látszik, hogy ez élek nem mindig teljesen egyenesek, és egy kőművesnek valószínűleg jobban sikerült volna, de nem szokták észrevenni az emberek, mindenki mondja, hogy de jó.

Ez egy jó hosszútávú projekt volt, mert majdnem 2,5 évig húzódott.

Az idei télen még nem nagyon használtuk, mert annyira nincs hideg, a klímával fűtünk sokat. De a korábbi két télen használtuk rendesen, akkor el is ment 6m fa összesen. Most is van 4m, de nem igazán fogy. Ez amúgy nem olyan nagy baj, mert pl áramszünet esetére így is be vagyunk biztosítva (egyszer volt egy egynapos kiesés, akkor is jól jött).

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://leszhazunk.blog.hu/api/trackback/id/tr615402622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)
süti beállítások módosítása