Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)

2018. október 07. 16:11 - csallob

Földfúrás vízszintesen

Az van, hogy nagyon nincs megoldva a csapadékelvezetésünk és ez ellen muszáj volt tenni valamit. A szomszédoknak mindnek van egy beton áteresze az út alatt, ami az utca túloldalán lévő patakba vezeti a vizet. De nekünk nincs, mert a mi telkünk üres volt, ők meg állítólag mindenki magának csinálta meg, amikor még nem volt leaszfaltozva az utca.

Már három éve beszéltem valakivel telefonon az önkormányzatnál, de nem jutottam semmire, mert közölte, hogy az utat nem lehet felbontani, stb. Aztán idén írásban kérelmeztük, hogy megcsináltathassuk és szerencsére kaptunk az önkormányzattól engedélyt.

Mivel tavaly ősztől tavaszig állandóan szivattyúznom kellett, amikor nem volt fagy, úgy éreztem, hogy eljött az ideje, hogy valami történjen a megoldás érdekében.

Próbáltam keresni valakit, aki vízszintes fúrással, vagy rakétafúrással foglalkozik a környéken, de nem jártam nagy sikerrel. Egy veszprémi céget találtam, akik azt mondták, hogy kb. 160 ezer lenne útiköltséggel együtt egy 4 méter hosszú, 110 mm átmérőjű furat, meg amúgy csak sorolta a kifogásokat, hogy hogyan nem lehet megcsinálni. Aztán találtam még egy Szombathelyi céget is, akikkel nem jutottunk messzire a dolgok megbeszélésében, mert kapásból közölte, hogy egy nagy projekten dolgozik és egy ilyen kicsi volumenű munka neki lóf@sz.

Ekkor eldöntöttem, hogy mindeni bekaphatja, megcsinálom egyedül :D

Most ott tart a dolog, hogy az online közműegyeztetéshez (e-közmű) még hiánypótlásként terveket kell készíttetni, de a fúrást már tegnap befejeztem :D

Szóval vettem egy benzines talajfúrót, amivel kerítésoszlopok helyét lehet kifúrni. Ez érdekes volt, mert az emagon rendeltem (amikor megrendeltem, még royalkraft volt a neve, de egy straust kaptam végül, de nem reklamáltam, mert ez a drágább). Szóval ez egy kínai cucc, 38 ezerben volt, és majd kerítésépítéshez is fogom tudni használni. Két fúrófej van hozzá, egyik 150 mm, a másik 200 mm átmérőjű és 80 cm hosszúak.

Mielőtt bárminek nekiálltam volna, csináltam a kertben egy próbafúrást, igaz, hogy függőlegesen, de az mindegy, és megnéztem, hogy a 150-es fúróval fúrt lyukba simán belemegy a 160-as csatornacső.

Ehhez csináltam vascsövekből hosszabbítót, amik 1,5 méteresek, tehát két hosszabbítóval tudok fúrni több mint 3,5 métert - az út szélessége pedig csak 3 m nálunk. Azért gondoltam, hogy vízszintesen is működni fog a fúró, mer ugyanolyan motor van rajta, mint egy fűkaszán, szóval bárhogy lehet döntögetni, mert ha jól tudom, nem úszós a karburátora.
Így néz ki:

img_20181001_110028.jpg

Az út mellé ástam egy gödröt, ami az indítóárok lett. Ez 3m*0,6m-es és 0,9 m mély, hogy a fúróval beleférjek és 70 cm mélyen meg tudjam kezdeni a fúrást. Itt szerencsére 90 cm mélyen megtaláltam a gázvezeték sárga jelölőszalagját, és ekkor már tudtam, hogy nem fogok meghalni, mert nem az út alatt van a gáz :D Az út melletti részen brutális volt a talaj, csak csákánnyal tudtam megbontani, mert ökölnyi kavicsok voltak agyagba ágyazva, viszont fél m alatt szerencsére már csak agyag volt.

A fúrás menete úgy alakult, hogy először hosszabbító nélkül betoltam a fúrót, ez ugye 80 cm, aztán rátettem az első 1,5 méteres hosszabbítót és toltam tovább, meg mindig húztam is kifelé, hogy a cuccot kihozza. De egyszer úgy megszorult, hogy nem tudtam kiszedni, valószínűleg volt ott is valami nagyobb kavics, mert a hangjából úgy tűnt. És mivel a benzines fúró csak egyirányba forog, kézzel kellett kiszedni. Térdelőállásban ásóval kipiszkáltam mellőle a földet, amennyire tudtam, aztán kerestem bármit, amivel visszafelé tudom tekerni, de minden (10-es menetes szár, 200 hosszú facsavar) elgörbült. A szomszéd Robi pont itthon volt és tőle kaptam egy vasdarabot, ami a traktor szénaforgatójáról törött le és annyira erős volt, hogy ez kibírta, mert a 2 cm átmérőjű vascsövemben csak egy 8-as furat volt (amit a menetes szár miatt 10-esre bővítettem), ebbe kellett belemennie a tekerőeszköznek. Ez a művelet, amíg ki tudtam szedni, kb 2 óra volt, de ekkor már kb 2m-t haladtam. Ha nem akadtam volna el, már ekkor kész is lehettem volna.
Ezután viszont úgy haladtam, hogy mindig csak 20 cm-t előre,aztán mindent kiszedtem, jól kipucoltam a lyukat, ezért csak du. 4-re értem el a túloldalt. Ott az út mellett szintén agyagba ágyazott ökölnyi kavicsok voltak, csak itt még 80-90 cm mélyen is, úgyhogy ott is ásnom kellett és megkeresni az addigra már betolt csövet. Pénteken csak addig jutottam, hogy a 16-os csatornacsőbe betettem a vascsövet és átütöttem baltával, így már tudtam, hogy hol kell keresni a végét. Elfogyott az erőm, ezért csak tegnap, szombaton fejeztem be, kiástam, tovább toltam a csövet, megtoldottam mindkét irányban, tettem rá Y-idomokat, ahova majd a házról a csatornákat kell bekötni és betemettem a gödröket. 70 centi mélyről indultam a mi oldalunkon és 90 cm mélyen jött ki a másik oldalon (kicsit nagy a lejtése, de ez van, így sikerült). Erről itt vannak képek:

A ház felől nézve: img_20181006_134703.jpg

A házzal szemből nézve:
img_20181006_123346.jpg

A lányok tök jól telefonáltak egymásnak a csövön keresztül :D

És az összes csővel, amire a csatornaágakat rá kell kötni:
img_20181006_144706.jpg

A végeket egyelőre leragasztottam, majd ha újra lesz erőm ásni, rákötök mindent. A leragasztott végek elé fadarabokat tettem, hogy legközelebb könnyen megtaláljam. És még ami tervben van, hogy az egész udvarba átlósan lerakok kavicságyba egy draincsövet, és azt is ide bekötöm, így talán nem fog többet megállni a víz a ház hátsó részén.

Ami érdekes, hogy a csőnek csak kb 0,2 m3 földet kellett volna kiszorítania, de mégis kb fél m3 maradt, pedig rétegenként tapostam, amikor visszatöltöttem.

Elégedett vagyok magammal, mert a csávó 110-es csövet akart betenni 160 ezerért, én meg betettem egy 160-ast kb 60 ezerből (fúró + vascsövek + kgpvc-cső). Igaz, hogy elment rá 3 napom, de szerintem megérte.

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://leszhazunk.blog.hu/api/trackback/id/tr5214286407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vakrep 2020.11.25. 07:45:01

szia, egy gyors kérdés: a kb 3,5 méteren a vízsznteshez képest mennyit csökkent a furat? hogyan tudtad megtartani, hogy minél vízszintesebb legyen? köszi

csallob 2020.11.25. 08:03:14

@vakrep: helló, az út szintjéhez képest -70 centiről indultam, és -90-en értem ki a túloldalon, szóval jó nagy lejtéssel sikerült sajnos megcsinálni. De nincs vele semmi baj végülis, örültem, hogy sikerült egyáltalán :)

vakrep 2020.11.25. 08:31:49

@csallob: köszi, tehát 3-3,5 méteren estél 20 cm-t...... nekem kb 5-5,5 métert kell furnom a ház alatt (ház közepén van egy nedves pince, aminek akarok adni egy szellőzést hogy ne legyen 90%-os páratartalom), ezek szerint kb 0,5 métert fogok esni, ha az elején csalok és kicsit felfelé fogok indulni, talán még ez is kijátszható, szóval reménykedem, köszi a leírást a blogodban, ad ötleteket és bátorítást, hogy meg lehet ezt otthon oldani magánban

vakrep 2020.11.25. 08:34:17

még kérdés: hány cm-es volt a furószárad és hány cm-es átmérőjű cső tudott bemenni abba a furatba?

csallob 2020.11.25. 08:48:53

@vakrep: amikor toltam be a csövet, azt éreztem, hogy egész sokáig kb egyenesen haladt a fúró, viszont a vége felé elkezdett lefele kanyarodni, ott kicsit nehezebben tudtam betolni, de szerencsére sikerült.
Mivel nálad hosszabb lesz a furat, erre majd valahogy vigyáznod kell, hogy ne kanyarogjon.
Ami még eszebejutott, hogy lehet, hogy 100mm átmérővel is elég lenne fúrnod, ha ez szellőző. Ahhoz vannak is jó páraérzékelős automata ventillátorok.

vakrep 2020.11.25. 08:51:15

@csallob: igen azon gondolkodom, hogy 100-as csigát veszek , ezért kérdezem, hogy a 100-as csiga által visszahagyott lyukban szerinted be fog menni egy 110-es vagy 120-as cső?

csallob 2020.11.25. 08:51:33

@vakrep: a 150mm-es átmérőjű fúróval fúrtam, és abba simán belement a 160-as kgpvc cső

vakrep 2020.11.25. 08:52:13

@vakrep: azt látom a neten, hogy 100-150-200-asok a sztenderd furófej méretek, 150-eset túl nagynak tartok...

vakrep 2020.11.25. 08:52:48

ok, köszi mindent innentől már jó leszek!

csallob 2020.11.25. 08:57:31

@vakrep: majd esetleg írhatnál ide egy kommentet, vagy akár egy emailt, kíváncsi vagyok, hogy fog sikerülni

vakrep 2020.12.01. 13:43:07

persze szívesen, az előkészületek (vásároltam kb sum 17e-ért csigafurót meg hosszabító csöveket) után eddig kb 1 órát véstem falat, ami két sor közepes méretű tégla volt és 1 órát fúrtam kézzel. most kb 3,8m-él tartok, eddig nagyon egyszerű volt az eset. A szívás most jön, mert innentől a hosszabító szárat minden egyes ki és behúzásnál toldanom kell, ....... gondolom lelasulok, de a maradék kb 2 métert, ha nem jön közbe semmi (kopp-kopp), akkor szerintem egy fél nap alatt csak megcsinálom.

Egyébként érdekes, hogy a furatom nemhgy nem konyúl le, de talán még kicsit felfelé is megy.

vakrep 2020.12.01. 13:54:30

lehet azért megyek felfelé picit, mert a hosszabító vascsöve, a súlya miatt a közepén belóg és ezért a furóhely legvégét kicsit felfelé téríti el, de ez nem probléme, mert a teljes furat alatt max 10-20 cm-rel leszek feljebb és azt kolunben is könnyű orvosolni, szóval nagy reméényeim vannak jelenleg, de most hétvégéig sajnos nem érek rá, majd jelentkezem

csallob 2020.12.01. 14:24:32

@vakrep: köszi a visszajelzést!
Nagyon jó vagy, drukkolok, hogy a vége is ilyen jól menjen!
Nekem is egyébként így volt, hogy minél többet haladtam, annál tovább tartott mindig a szétszedés-összerakás a tisztításokkkor.
Amit én csináltam, annak nem mertem volna nekiállni kézi fúróval, de örülök, hogy nálad működik.

vakrep 2020.12.03. 23:53:20

na, előre a medve bőrére bontottam egy pezsit, bár elsőre eltrafáltam az alapot tőlem kb 5 méterre, de addig ügyeskedtem még most jelenleg végre huzat van a pincémben
5,8 métert furtam, sajnos a furat messze nem egyenes, így most ki kel találnom, hogy merjem-e beletolni a tervezett 110-es csövet vagy egy 80-as flexit rakjak be, abban reménykedem az sem fog összenyomodni, nem omlik rá a föld olyan erősen

más
olvasgattam a blogod, nagyon egy huron pendululnk nekem a hétvégén érkezik a terasz féltető fa alapanyagom, oda is irok most bejegyzést

csallob 2020.12.04. 07:11:47

@vakrep: szerintem megprobalhatnad betolni a 110-est, valamennyire az is kepes hajolni. Aztan ha elakad, akkor is legalabb az elakadasig benne lenne stabilan. Aztan meg a belsejeben elferne a 80-as flexicsö.
Az alap meg pont eszembe jutott valamelyik nap, hogy megkerdezzem, hogy a haz külsö falanal nem fogod-e eltalalni :)

vakrep 2020.12.07. 09:35:51

simán bement tokostúl a 110-es csó, már vissza is van temetve a gödör, üzemel a huzat, fel van takarítva, jöhet a terasz project

vakrep 2021.03.26. 09:09:52

@csallob: ha dobsz egy mailt, poénból küldök pár képet, ha érdekel, de nem fontos, csak gondolom visszajelzek, ha már tőled kértem tanácsokat

Balázs Hajdú 2022.08.20. 18:52:06

Szia,
Nem lehet kibérelni tőled ezt a ketyerét egy fúrás erejéig? :)

csallob 2022.08.20. 20:03:16

@Balázs Hajdú: helló, az emailre válaszoltam :)
Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)
süti beállítások módosítása