Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)

2018. augusztus 25. 21:28 - csallob

Terasztető

Minden úgy kezdődött, hogy rendeltünk faanyagot a közeli fatelepről, aminek a mennyiségét előtte kiszámoltam. Ez elég lassan akart megjönni, ami miatt eléggé elhúzódott a terasztető elkészülése. Kb. 2 hete van kész.

A faanyag, amit kihoztak, elég hányadékul nézett ki, hiába volt legyalulva. Eredetileg úgy gondoltam, hogy csak olajozni fogom, de aztán pont olyan időben kaptuk meg, hogy állandóan esett az eső, így elkezdett foltosodni. Emiatt lekentem egy rétegben Xylamonnal, aztán 3 rétegben ugyanazzal a szürke lazúrral, amivel a ház ereszének (remélem, hogy ez a neve) a lambériája és gerendavégei. Így szépen illik a házhoz, emiatt nem is bánom.

Az első lépés mégis az volt, hogy a terasz egész járófelületét újra kellett klipszeznem, mert a korábbi olajozástól, amiről írtam is, elrepedezett az összes rögzítőklipsz. Erről van is egy képem: 

img_20180623_130026.jpg

A festés után egy napra elugrott segíteni az Apu és az Ádi, mert egyedül nem tudtam volna mindent tartani is és csavarozni is egyben.

Az oszlopokhoz szintezős oszloptalpakat vettem, ami miatt mindegyiknek az aljába kellett fúrni egy 24 mm átmérőjű, 20 cm mély furatot. Ezt úgy sikerült megoldani (kár, hogy nincs róla kép), hogy  két hosszú deszkát hosszában derékszögben összecsavaroztam, így kaptam egy V-alakú hosszú sínt. Ebbe szorítóval belefogattam úgy az oszlopot, hogy a sín a gerenda végénél kijjebb lógott és ehhez úgy be tudtam mérni a fúró síntől való távolságait, hogy sikerült a közepébe, a középtengelye mentén, az éleivel párhuzamosan kifúrni. Remélem, hogy érthető, köszi, ha bárki tovább olvas :)

Kb. 10-kor álltunk neki a dolgoknak, délelőtt ennyire jutottunk:

img_20180728_141217.jpg

Itt a ház szarufáinak a végeihez fel van csavarozva egy palló, valamint a két oszlopon fent van a tartógerenda, és ezek lécekkel ideiglenesen rögzítve vannak egymáshoz.

Aztán este 6-ig addig jutottunk, hogy a szarufák is fent voltak, és az Y-ok is helyükön voltak:

img_20180728_175533.jpg

Eredetileg úgy terveztem, hogy középen is lesz egy oszlop, de a 3. olyan fosul nézett ki, hogy meggondoltam, meg amúgy is simán elbírja így is, és nem kell középen még egy oszlopot kerülgetni, plusz még a kilátás is jobb így. Szóval a 3. oszlop egy ágas, rohadó selejt. Nem értem, miért nem gondolják, hogy ha gyalulva kérem az anyagot, akkor olyan helyre akarom felhasználni, ahol látszik. Igazából vissza kellett volna vinnem és bekúrni az ablakon.

Innentől aztán egyedül kellett befejeznem, persze az Ani néha segített kicsit.

A stáfnik helyét jobb lett volna még a felrakás előtt kivágni, de erre nem volt idő, amikor az Apu és az Ádi segítettek, ezért csak utólag tudtam, már a helyén:

img_20180805_142902.jpg

Ja, és a stáfnikat is gyalulva kértem, de nem úgy kaptam. De legalább nem fizettem ki. Na ezeket legyezős flexkoronggal csiszoltam le még a festés előtt természetesen. Ilyen lett a felrakás után:

img_20180805_175653.jpg

Valamikor feltettem a csatornakampókat is, amiknek a helyét fűrész-flex-véső segítséggel "bemartam", hogy síkban legyen a ha tetejével. A csatorna nem a széles, házakhoz való, mint amilyen a garázson is van, hanem a keskenyebb fajta. Ezt kettő és egy méteres darabokban lehet kapni, ezért a 6,3 méteres hosszt 4 részből kellett összeszegecselnem. A következő képen már a helyén van a csatorna, meg éppen a fóliát szedem le a polikarbonátról:

425630590565115908.jpg

Az volt a baj, hogy az elkészüléshez képest túl korán rendeltük meg, ezért sokat állt a napon és rágyógyult szinte a védőfólia, alig tudtuk leszedni. A képen már csavarozok:

2933313030667520528.jpg

Aztán itt egy kép alulnézetből:

3734276431366433955.jpg

Aztán egy szemből:

img_20180813_171612.jpg

A végére azért leírom a méreteket, hogy kiderüljön, hogy hogy adja ki magát a dolog: 3 db 4*2,1 m-es polikarbonát lemez van egymás mellett, így 4*6,3 a teljes felülete a tetőnek. A polikarbonátnak minden oldalon van alumínium szegélysínje, és az egymás melletti lemezeket felülről is egy aluprofil, ami gumis, rögzíti le. Aztán a többi lefogatásnál mindenhol ki kellett fúrni, és gumibetétes műanyag kupakszerű biszbaszokkal van lefogatva.

A szarufák távolsága (a 2,1-es polikarbonát szélességéből adódóan) 105 cm, és a stánliké is ennyi.

A faanyagért 66-ot fizettnük, de abban volt pár palló, ami még a garázshoz kellett. A polikarbonát az összes tartozékával 180 volt. Kellettek még oszloptalpak, csavarok, csatorna, ezek voltak kb. 20 ezer. Festék (alapozó+lazúr) kb. 30. Szóval nagyjából 300-ból jött ki a mutatvány, ami szerintem elég húzós, mert nem sok látszatja van.

Ami még hátravan, az a csatorna lefolyója, majd valamikor...

De egyébként nagyon jó, hogy esőben is kint tudunk lenni, a lányok is nagyon bírják.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://leszhazunk.blog.hu/api/trackback/id/tr6414202397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clivedeejay 2018.08.29. 21:01:49

Na véééégre....

Először is gratula a házatokhoz, szép lett! :) Másodszor, nagyon örülök ennek a posztnak, mert a mi teraszunkat a Tiétek ihlette, vagyis a terveket, és már nagyon vártam, hogy a tetőt hogyan fogod a szerkezetre felrakni. Egyelőre a betonalap készült el és tervezem a szerkezetet, ami egyben lesz a tetővel, szóval szeretnék jópár dolgot kérdezni. Üzenetben megkereshetlek?

Köszi előre is!

üdv
Clive

csallob 2018.08.30. 14:16:56

@clivedeejay: Hello, köszi! Irj nyugodtan, remelem, hogy tudok majd valaszolni a kerdeseidre :)

vakrep 2020.12.03. 23:58:32

miután a furásodbol erőt meritettem és nekem sikerült, most jon a terasz kérdéseim

1) pontosan milyen műanyag tetőt vettél? milyen tipus, milyen vastga? stb
2) a függőleges oszlopok és a vizszintes tetőgerendák találkozásánál te is raktál 45 fokos kitámasztókat. ezt hogyan rögzítetteted az oszlophoz és a gerendához? nem hiszem hogy annyira ugyes lennék, hogy klasszikus ács munkával, csapolással megoldanám. Te hogy csináltad?

((((( egyébként ha meg mondod, hogyan kell a kommenthez képet csatolni a furáshoz és a teraszhoz is csatolok képet))))))
köszi

csallob 2020.12.04. 07:31:18

@vakrep:
1. 1 cm vastag polikarbonát, 2,1m széles (a hosszát pedig méretre vágva lehet kérni) - én nem a teljesen átlátszót választottam, hanem a füstszínűt, vagy hogy is hávják
2. én se csapoltam, nem is vágtam be a szarufát a megfelelő szögbe, hanem L alakú vasakat tettem a függőleges gerendára és így azzal fogattam fel, a 8. képen látszik valamennyire

Küldenél emailben képeket? Ha rákattintasz a nicknevemre, a csallob-ra, ott megadja az emailcímemet. Köszi

ű

vakrep 2020.12.04. 08:12:09

félreértesz, nem erre gondoltam. hanem arra a rövid y fák felfogatására, amik 45 fokos szöget zárnak be az oszlopokkal és gerendákkal és kb 60-80 cm hosszúak

esetleg egy link vagy név, ahonnét a polikarbonátot vetted?
köszi

csallob 2020.12.04. 08:21:42

@vakrep: ja, ok, akkor már étrem :)
ezeket csak egyszerüen 160-as, vagy 200-as csavaral elöfuras utan beküldtem (ezek ilyen hosszu facsavarok, amiknek a vegebe torx behajtofej megy).
Teljesen jol megfogja, nincs oldaliranyu mozgasa a tetönek.

vakrep 2020.12.07. 09:43:03

kérdés: tartó oszlopok és a köztük lévő fagerendáknak mi a méretük? 12x12 vagy 15x15? köszi

csallob 2020.12.07. 09:50:05

@vakrep:
az oszlopok 10*10-esek, erre megy vizszintesen egy 10*15-ös gerenda, a tetö szarufai 5*15-ös pallok

multkor kimaradt, hogy a polikarbonathoz nem tudok linket sajnos, itt vettem a Zavecz es fiai vasboltban (Szentgotthard). De ilyen egyebkent: polikarbonatfutar.hu/bronz-standard-polikarbonat-10mm-brutto-4590-ftm2-296

robigo 2021.04.03. 18:02:56

Az oszlopok tartóvasait hogyan sikerült a teraszhoz rögzíteni? Vagy van alatta beton tuskó?

csallob 2021.04.03. 18:25:54

@robigo: a terasz alatt van 6 db betontuskó, de az oszloptalpakat csak egyszerűen a deszkákra csavaroztam (mert a beton jóval lejjebb van). Ilyen oszloptalpakat rendeltem:
shop.jkh.hu/Lecsavarozhato-oszloptalpak/oszloptalp-lecsavarozhato-szintezos-80-x-80-mm-H250-mm-M24-horganyzott-3217582-p15786.html
Ehhez az oszlopok aljába is kellett fúrni egy M24 menetes szárnak helyet, de így állítható is (persze felesleges, mert még sose kellett állítanom rajta :) ).

csallob 2021.04.03. 18:29:41

@robigo: ja és persze olyan pontra tettem az oszlopot, ahol palló van alatta (pont a betontuskó felett keresztezik egymást pallók)
Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)
süti beállítások módosítása