Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)

2016. augusztus 20. 13:37 - csallob

Csapadékelvezetés 2

Sikerült végre a helyére tenni két IBC tartályt, de nem volt egyszerű művelet :)

Először az unokatesóm, Tamás segített, előrecipeltük a tartályokat a ház elé, mert ott jön víz az aknából slagon, és ott van egy szennyvízelvezető tisztítónyílás. az volt a koncepció, hogy feltesszük magasra, két bakra, rákötjük a kifolyónyílására a KPE szereléket, amin ki tud folyni a csatornába a cucc, miközben a felső nyíláson keresztül mosom a slaggal. Na ez működött is, csak nem jött ki az összes trutyi. 2 tartályban valami fehér ragasztószerű maradványok voltak, a 3.-ban valami higítószagú. A higítósat jól sikerült kimosni, de a másik kettőben a lerakódott fehér trutymó még forróvízzel se jött ki teljesen, amit már a sógorommal próbáltunk kb. két héttel az első mosás után. Ekkor arra a következtetésre jutottunk, hogy "ottbasszamegakurvaanyját", kész van ez, nem ebből fogunk paradicsomot öntözni, hanem csak tuját, meg dísznövényeket, a 3. tartály, amit jól sikerült kimosni, lesz a haszonnövény öntözésére, ami a garázs tetejéről kapja majd a vízutánpótlást. Eredetileg a két földalattiból szivattyúztam volna is a 3.-ba. 

A gödröt már korábban kiástam a két tartálynak, a Gabcsival pedig leraktuk őket. Előtte összekötöttem a két tartályt a neten rendelt adapterekkel, amik a kifolyónyílásokat kötik össze. Ezeket esztergáltatni kellett, a jófogáson találtam rá embert, aki Pécs környékén gyártja ezeket. És mivel az én tartályaimnak a kb 8cm-es kifolyólya van, jó drága volt, 4000/db. Így néz ez ki:

lenovo_a1000_img_20160820_073426.jpg

Alul van a nagy menet, ami a tartályra megy, felül pedig a belső menetbe mennek a KPE kötőelemek, majd azokba a cső. Így a két tartály egyszerre telik meg vízzel, hiába csak az egyikbe folyik be (közlekedőedények). Sajnos az összekötött állapotról nincs képem. Egy ilyen fog menni a kertben lévő tartály kifolyójára is, aztán ebbe mehet egy kerticsap, az is már megvan.

A tartályok gödörbe helyezésében a szomszéd Peti is segített, amikor látta, hogy szenvedünk a Gabcsival :) Fa pallókon eresztettük/döntöttük be a tartályokat, hogy kb egyszerre mozogjanak, és az összekötés ne sérüljön. Ez sikerült is szépen, de kiderült, hogy a gödör alja keskenyebb, nem ment le az aljára sehogy (főleg, hogy még talajvíz is volt benne). Ezért másnap reggel az egyik oldalra ástam még egy 40 cm-es szélesítést :D Kivettük a tartályokat, kipakoltam a gödör aljáról a téglaréteget, amit előzőleg azért raktam bele, hogy tutira stabil legyen az alja, majd még egy fél ásónyomnyit mélyítettem is a biztonság kedvéért. A téglasort viszont már nem raktuk vissza, jó lesz anélkül is. Szóval szopás volt rendesen :) Ezután már ketten engedtük le a tartályokat, szintén pallókon megvezetve. Így már a csapadékot bevezető PVC-cső szintje alá került kb. 25 cm-rel a tatályok teteje. Erről is van kép, ezittaz: 

lenovo_a1000_img_20160813_113217.jpg

És még az összekötés is látszik rajta kicsit szerencsére.

Ezután körberaktuk a tartályokat maradék CK lapokkal, hogy a föld oldalról ne tudja összenyomni (meg így legalább nem kell azokat is tovább kerülgetni), ha esetleg üres lenne. Majd visszatemettük a szükséges mennyiségű földet:

lenovo_a1000_img_20160813_164253.jpg

Aztán már egyedül bekötöttem a csövet a képen látható T-idommal és maradék csövekkel. Így most már az egész ház csapadékelvezetése meg van oldva végre. A tartályok tetejére csináltam egy fa keretet az építkezésből megmaradt fákból. Majd a végleges formáját még ki kell találni, mert azóta is úgy van. Aztán a mi még ezzel kapcsolatban hátravan, az a PVC-cső és a tartály  bemenő nyílása (a csőhöz közelebbibe folyik be), mert kb. 3 cm átmérő különbség van köztük, és ezt valahogy meg kell oldanom (pl a kupak szétvágásával esetleg). Aztán a csőtől távolabbi tartályba kell még tennem szivattyút, ami már megvan. Ez azért lett egy membrános búvár, mert a lapátkerekes szennyvízszivattyúknak (és tisztavíz-szivattyúknak nagyobb az átmérője, mint a mi bele tudna férni a tartályba a nyíláson). 14 cm a tartályok nyílásának átmérője, a legolcsóbb Extol membrános szivattyúé pedig 10,5. Ez elvileg kútba való, de remélem, hogy ide is jó lesz. Ilyen:

mb84889.png

Slagot és hozzávaló gyorsrögzítőket már egy hete rendeltem az emagon, de nem akar megjönni (már írtam nekik, hogy anyjukat).

A gödörből megmaradt földből egy keveset a ház elé talicskáztam, mert ez szép barna, elgereblyéztem a korábbi feltöltésen, és vetettem bele fűmagot (mivel most olyan legtöbbször az idő, mintha ősz lenne). Ezután megtapostam, mert hengerem nincs :) Elvileg holnap jön az eső, aztán utána ki is kelhet szépen. A többit pedig még a ház mögötti részen fogom elteríteni.

Nem ide kapcsolódik, de a kert elég fos állapotban van. A paradicsomokat megtámadta valami, mint ahogy mindenkiét, még mielőtt megérne elrohad. A paprikák viszont elég jók, van is rajtuk rendesen. 

Közben kimértem a garázs helyét és rendeltünk hozzá faanyagot (még meg is kell mondanom az apunak, hogy mégse a bontott gerendáiból akarom megcsinálni, mert azok szabálytalanok és televannak szö(e)gekkel). De előtte kell majd egy kicsit betonozni, ezt majd egy következő bejegyzésben leírom. Ja, meg ásni is kell a betonozáshoz, abban úgyis már nagy rutinom van :)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://leszhazunk.blog.hu/api/trackback/id/tr110517008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Monika85 2017.07.01. 10:13:35

Kedves Csallob!
Lenne egy pár kérdésem... Mióta berakta az IBC tartályt a földbe, hogy bírja a föld nyomás terhelését? Nem horpad be?
Télen nem fagyott bele a csapadék víz?
A talajvíz nem nyomja fel a tartályokat így, hogy nincs a tégla alatta?
Végül is mi került a tetejére? Vagy be lett temetve?
Valamint a fém keret nem kezdett el rozsdásodni?
Mi is hasonlót szeretnénk építeni.
Köszönöm!

csallob 2017.07.01. 22:10:56

Kedves Mónika, nem horpadtak be a tartályok, mert körberaktam a maradék ck-lapokkal, a ck a keretre fekszik fel kívülről, szóval a keret és a tartály között nincs föld, maximum csak talajvízzel tud megtelni. Szerintem a keret is jól bírja, bár azóta nem néztem, csak a felső, kilátszó részét látom néha. A tetejére azóta se tettem semmi végleges dolgot, csak egy osb-lap lap van ráfektetve, hogy a gyerekek ne tudjanak közé esni. Meg telepakoltuk a tetejét virágládákkal. A talajvíz felnyomni nem tudja, mert oldalról szerintem annyira nyomja a talaj, meg mindig van benne valamennyi víz. Télen volt egy kis jég a tetején, mert nincs normális fedése és így a levegővel is érintkezik (de pl a vízakna nem fagyott be, nem tudom, miért). De ez csak egy vékony jégréteg volt és kb. csak félig voltak a tartályok, nem tudott szétfagyni szerencsére. De ha újra kezdeném, vagy 4 tartályt raknék le, vagy inkább betonoznék egy nagyobbat zsalukővel. A szivattyú pedig elég hangos, mert a membrán rezegtetésével nyomja a vizet, ez a rezgés pedig átadódik a tartálynak is. Lehet, hogy egy "kerti szivattyú" ilyen szempontból jobb lehet (ami nem búvár). És még egy úszókapcsolót akarok beletenni (amit mar fél éve megvettem, csak össze kéne rakni :) ), hogy automatikusan kinyomja a vizet, ha túl sok van benne. Nálunk amúgy olyan a telek lejtése, hogy túlfolyót sehogy se tudtam volna beépíteni, de ha Önöknél van erre lehetőség, szerintem hasznos lehet. Remélem, hogy segítettem valamennyire! Üdv: Balázs

csallob 2017.07.12. 07:51:54

@Monika85: Kedves Monika, elfelejtettem a valaszra nyomni, amikor irtam, de talan igy is latta :)

Monika85 2017.07.12. 22:04:43

Köszönöm, láttam! A férjem fontolgatja ezt a megoldást, csak szigeteléssel, hogy ne faggyon be. Köszönöm a részletes válaszát!

albiman 2020.02.15. 12:23:56

Szia csallob,
En is ilyen megoldason gondolkodom, irtad hogy tobb tartalyt tennel, es tulfolyot. Kerdesem, hogy milyen gyorsan telnek meg a tartalyok es mekkora tetorol folyik bele a viz?

csallob 2020.02.16. 09:16:45

@albiman: helló, hát, sajnos már nincs használatban a dolog, nem sikerült jól megcsinálnom.
A későbbi posztokban írtam róla, hogy hamar megtelik, a túlfolyót sem csináltam már meg.
leszhazunk.blog.hu/2017/12/27/talajviz

Aztán később mindent kivezettem a szemközti patakba, ezzel kezdődött: leszhazunk.blog.hu/2018/10/07/foldfuras_vizszintesen
Aztán csövezés: leszhazunk.blog.hu/2018/12/30/drain-csovezes_csapadekelvezetes

Szerintem az volt a probléma, hogy a két tartály összekötője nem tömített rendesen, és még a talajvíz is beleszivárgott.
Nálunk csak a tető hátsó részéről folyt ide a víz, ami kb 60-70 m2 lehet.

Ha mégegyszer nekiállnék, inkább vennék valami nagyobb tartályt, ami egyben van (pl borászati tartályt), aztán tényleg túlfolyóval

Viszont így most nincs sok vizünk, csak a garázs mögött 1 tartály, de az is elég szokott lenni öntözésre.
Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)
süti beállítások módosítása