Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)

2025. szeptember 16. 15:01 - csallob

Stégépítés a Kotrón

Jött egy új szabályozás, ami szerint a meglevő stégekre fennmaradási engedélyt lehet kérni Gyékényesen, meg amúgy regisztrálni kell őket és egy bizonyos összeg befizetése után kapnak egy regisztrációs plakettet.
A mi stégünket még valamelyik előző tulajdonos építhette és nagyon fosul nézett ki és kicsi is volt (2*1,75 m kb), ezért abban az állapotban semmi értelme nem lett volna regisztráltatni. Emiatt elhatároztuk, hogy gyorsan építünk egy újat és azt fogadtatjuk el.

Az eredeti terv az volt, hogy ott a helyszínen rakjuk össze, de az nem jött össze a nyáron időbeosztásbeli problémák miatt (szerencsére).
Az új terv pedig, ami megvalósult, az lett, hogy én itthon megveszem a vasat, megcsinálom az egészet 2*3 m-es méretben lábak nélkül, aztán valahogy leviszem utánfutón, majd ott hegesztjük a lábakat és merevítéseket. Végül bedeszkázzuk, ami a Matyitól nem jött össze, mert sok a gondja. Zoli intézte akácból, méretet egyeztetve velem, teljesen lazúrozással előkészítve.

Azt hiszem, csak a képeket bemutatva átlátható lesz a folyamat:

1. a garázsban összehegesztettem, miután méretre vágtam a vasakat:

img_20250830_171251.jpg

2. aztán az oldalaiba kellett még laposvas, hogy legyen majd mihez rögzíteni a deszkákat:

img_20250906_112009.jpg

img_20250906_112001.jpg

3. lefestettem a kertben antracit színű festékkel, ecsettel:

img_20250906_174536.jpg

4. a simsonos másik Balázstól kaptam pallókat, amikből tudtam csinálni a szállításhoz segédeszközt:

img_20250912_164335.jpg

5. fent a ház mellett kipróbáltam, hogy elbírja-e az elektromos rendszer a hegesztőt (a mikrót nem mindig szokta), felhegesztettem a lábakra a talpakat, amiket a Zoli tesó hozott, otthon hegesztette laposvasból és betonvasból. Itt van egy kép, amin talán látszik:

screenshot_2025-09-16_144242.jpg

Eközben ők ketten levágták a régi stéget, később lesz róla kép.

6. egy régi deszkával megtámasztva a helyére próbáltuk a stéget, spaniferrel kikötöttük majd mellé igazítottuk a lábakat úgy, hogy a méretre vágás után függőlegesek legyenek. A talpak kb 20-30 cm mélyen benne vannak a kavicsban, a kiálló tüske az aljukon kb 50-60 cm, ami miatt rendesen le kellett ütni a lábakat, stabilak lettek:

img_20250913_093822.jpg

7. Ezután 2 menetes szár darabbal is rögzítettük a betonhoz a cuccot, meg a régi stég tartóihoz is hozzá hegesztettem, amire ráültettük előtte az egészet. Ezek pont nem látszanak, de itt már a keresztmerevítőket hegesztettem:

546845319_870295231994192_5573495898425654990_n.jpg

8. így lett kész a keret a lábakkal és a merevítésekkel, amit a hegesztések környékén le is kellett újra festeni, mert leégette a hegesztő, na meg a szállítás közben is sérült:

img_20250913_153425.jpg

9. bepróbáltuk a deszkákat, szerencsére semmit nem kellett vágni:

img_20250913_154150.jpg

10. végül feljelöltük a csavarok helyeit és fúrtunk egy csomó lyukat, aztán kapupántcsavarral lecsavaroztuk a deszkákat:

img_20250914_082609.jpg

Ez volt a régi stég, ami le lett egyben vágva:

img_20250913_155951.jpg

Ez az egész anyagáron kb 150 ezerbe került. A helyszínen 1 egész nap volt összerakni, meg én előtte kb 2 napot töltöttem a keret összeállításíval, hegesztésével, festésével, utánfutóra illesztésével. Meg a tesó is biztos baszakodott eleget a deszkák méretre vágásával, csiszolásával, lazúrozásával.
Szóval ha mindent a helyszínen akartunk volna megoldani, sose végeztünk volna vele.

Szólj hozzá!
2025. augusztus 08. 09:06 - csallob

Malaguti MGX

Folyamatosan néztem évek óta a hirdetéseket, mert egy normálisabb, hiánytalanabb Malaguti MGX-et kerestem. Persze volt már 2 nagyon durván hiányos (1. a retekmotor, 2. a Javtech Lacitól kapott váz), azokból is lehetett volna valamit összehozni, de még a mopedrally (Pünkösd) előtt találtam egy szinte hiánytalant. 

Eredetileg az volt a tervem, hogy a meglevő kettőből valahogy összehozok valamit egy Derbi EBS blokkal, már januárban elkezdtem összeszedni hozzá az alkatrészeket:

  • EBS blokkot a Kisenduro Motor bontótól henger nélkül - bontatlan blokk volt
  • Fenix hengerszettet egy mopedrallys embertől
  • Balansztengelyt marketplaccról - mert közben rájöttem, hogy egy Derbi blokk is lehet balanszos
  • Derbi GPR-ből származó EBS blokkfeleket, mert kiderült, hogy az előzőben nincs rendesen kimunkálva a balasztengely helye
  • Találtam Spanyolországban egy Metrakit 70-es hengerszettet (új) és Belgiumban egy hozzá tartozó 70-es Italkit hengerfejet (szintén új) - ezek csak tartaléknak vannak, mert ahogy látszik, elég nehéz már ilyeneket beszerezni

Ha ez így összejön, lesz egy nagyon jó 6 sebességes, léghűtéses, elvileg kénylemes motorom, ami legális a mopedrallyn.

Győrben volt a motor, ami szerencsére nem a világ vége. Azt hiszem, pont tavaszi szünet volt, szabadságon voltam, gyorsan elugrottam érte. Ezittaz:

img_20250423_174810.jpg

img_20250423_174817.jpg

A blokkja ki volt szedve, mert a srác elmondása alapján 3 napot motorozott vele, miután hozzá került, aztán a blokk összefosta magát :)
Csak a henger és a dugattyú sérült, ezért mopedrallys csoportban el is kelt gyorsan rallyn való átvétellel. A vevő haverja vette át, mert ő is már péntek este ott volt a tanyán. Amikor a vevő hívott, hogy adjam a haverjának, aki piros Tomos Colibrivel van és hangosan szól náluk a zene, kiderült, hogy pont egymás mellett parkoltunk :D

Szóval 50-ért vettem a motort, 15-ért elpasszoltam a hibás blokkot (gyújtást és a karbit megtartottam), ez így elég jó. Főleg, hogy hátul új gumi van rajta.

Miután meglett a megfelelő motor, össze is raktam a Derbi blokkot az 50-es hengerrel: img_20250425_182426.jpg

img_20250426_095913.jpg

img_20250426_111355.jpg

img_20250529_094527.jpg

Vízpumpa értelemszerűen nem lesz rajta, mert a Fenix henger léghűtéses, az olajpumpa se kell, mert keverékkel fog működni, ezeket ledugóztam, de kép nincs róla.

Aztán a motort is szétszedtem, miközben a többi dolog készült. Nem a szétszedett motor vázát és hátsó lengővilláját fogom használni, mert nem akart szétjönni és nem volt kedvem szenvedni vele. Hanem amit a Javtech Lacitól kaptam és korábban felújítottam (váz lefestve, himbarendszer újraperselyezve). Ebbe egy am6 blokkot akartam tenni, de közben változtak a tervek.

Ez volt az első próba-összeállítás a maradék blokkfeleket használva:

img_20250713_174219.jpg

Itt méregettem kőművesmadzagot használva, hogy hogyan adja ki a láncvonalat, mennyire kell jobbra eltolni a blokkot.
Aztán közben rendeltem egy egyedileg gyártott hátsó lánckereket 420-as lánchoz, mert ennek eredetileg 415-ös. De mivel a Derbi blokké 420-as, jobb lesz úgy, mert erősebb. Viszont ennek érdekes a megoldása, 4 csonk megy egy menesztőgumiba:

img_20250614_171237.jpg

img_20250728_173334.jpg

Ezeket még külön meg kell oldatnom az esztergályosommal, mert a láckerekes srác csak a lézervágott cuccot tudta legyártani.

Aztán az első kerékre vettem új gumit, belsőt + felniszalagot, mert nagyon öreg repedezett volt, ami rajta volt. Vee Rubber volt az új hátsó, ezért előre is olyat vettem, meg persze az ára miatt is, ez fele annyiba kerül, mint a nevesebbek. Ez is fel van már szerelve, de kép nincs. 
A felnik ocsmányul rozsdásak voltak, de drótkefével egész jól helyre lehetett pofozni őket, csak kisebb foltok maradtak.

Aztán a feljebb lévő képen azért van egy ideiglenes simson kormány rajta, mert kiderült, hogy ferde az eredeti kormánya, pedig nem akartam cserélni. De muszáj lesz, rendeltem egy új vocát (vastagfalú alumínium). Progrip markolatok is vannak hozzá, meg egy csigás új cnc gázkar. 
Van egy hidraulikus kuplungom is, amit eredetileg az am6 blokkhoz szántam, de hozzápróbálva a derbi blokkhoz, rájöttem, hogy nem nagyon kompatibilis, így nem ezt fogom használni, hanem rendes derbi kuplungbowdent.

Az első teleszkópokat is szétkaptam, aztán nagy nehezen rendeltem új szimeringeket (ugyanaz kell hozzá, mint a piaggio liberty 125-höz), nem egy gyakran alkalmazott fajta, de szerencsére az egümotorsnál találtam.

img_20250724_183800.jpg

Gondolkodtam, hogy mi legyen az ülésével, mert a huzata szakadt, szóval hogy elküldjem-e kárpitoshoz, hiszen mégiscsak ezt szánom a végleges mopedrallys motoromnak...
De szerencsére találtam a körmendi Lidliben fekete Duct tape-et :D
Szóval így már nem kérdés, hogy mi legyen vele. 

Kellett még alakítani a lengővilla tengelyén, mert eredetileg 14 mm-es, de a Derbi blokk hátsó felfogatása a tengelyre megy fel, 12 mm-es, így az meg lett esztergálva. Ehhez a bal oldali perselynek is 12-esnek kellett lennie, meg a vázba kellett egy menet redukáló pikula :D
Ez is kész van már és mostanában éppen a másik 2 blokktartóhoz farigcsálok 40*40 szögvas darabokat, amiket papírsablonok alapján alakítgatok, nemsokára kész is lesz. Múlt héten meghalt a flexem, most vettem egy Hikokit, mehet tovább a móka.
Kell is keresnem valakit, akinek van rendes CO hegesztője és ért is hozzá, mert a vázat azért nem a porbeles szutyok hegesztőmmel kellene alakítgatni.

Lassan minden összeáll, folyt. köv.

 

Szólj hozzá!
2025. augusztus 05. 09:33 - csallob

Mopedrally 2025

Pünkösdkor (június 7), mint mindig, megint részt vettünk a mopedrallyn.

Részünkről megint ugyanaz volt a logisztikailag megoldandó feladat, mint az előző években: Christ összeszedtem, az én kocsimmal és utánfutón vitt motorommal lementünk Kanizsára, ott a többiekkel felpakoltuk a motorokat és a cuccokat egy nagyobb utánfutóra, aztán irány a rajt helyszíne.

Csak öten mentünk idén (4 motoros + sofőr = Matyi, Laci, H. Balázs, Cs. Balázs + Chris), mert az Ádi előtte 2 héttel kificamította a térdét, szóval így befértünk egy személyautóba. 

A H. Balázs most jött először, egy Piaggio Zippel. Rutinos motoros, de homokot most látott először, ahogy mindenki általában az első rallyján :D

A rajt idén Pusztaszabolcsról volt egy kis tanyáról. Aludni nem sokat sikerült itt, mert ugye idén nem akartunk sátrakkal baszakodni, foglaltunk szobát. A tetőtéri szobában kb 40 fok volt, Chrisszel ketten ott aludtunk, de nem sok sikerrel. Ketten autóban, ketten sátorban. A matek itt azért nem jön ki, mert a H. Peti is jött, de csak bandázni a rajthoz, ő is a kocsijában aludt. Szintén jött bandázni a simsonos Józsi, de ő este hazament, mert pont közel lakik.
A rajt előtti este sikeresen elpasszoltam egy hengerhibás Malaguti MGX blokkot egy rallystának.

A táv dunántúli része sima ügy volt, nagyon jól haladtunk az első benzinkútig (Dunaföldvár - kb 95 km, azt hiszem). Ott fetrengtünk egy órát kb, ettünk, tankoltunk. Aztán a Duna másik oldalán is elég jól lehetett haladni egy darabig, amíg bele nem értünk a kunsági fosóhomokba :)
A Matyi 4t Piaggio Libertyje az első nagyobb homokos szakaszon döglött meg, így már a csapat összes tagja az újonc Balázs kivételével feladni kényszerült egy-egy rallyt valamelyik évben.

Mire a 2. benzinkútra értünk, már eléggé ki voltunk készülve, ott is eltököltük az időt tankolással, evéssel, fekvéssel, bandázással. Innen ha jól emlékszem, hátra volt még kb 70 km. Persze ez a szakasz is csupa süppedős fosóhomok volt. A másik Balázzsal ketten mi állandóan estünk-keltünk :)
Arra emlökszem, hogy tavaly és tavalyelőtt egyszer se estem el, de idén kb 10x. A táv is rohadt hosszú volt (250 km), meg a hokom is nagyon durva volt idén. Meg én haladtam hátul, aztán ha valaki előttem belassult, vagy becikázott, én is estem :D

Kb 13 óra alatt értünk le a szegedi célba, ami már időn túli beérkezés (12 óra alatt kellene teljesítani), így nem kaptunk emléklapot. Persze másnap kiderült, hogy mégis kaphattunk volna, mert a táv hossza, és a brutál homokra való tekintettel mindeki kaphatott, aki beért. 

Sajnos nincs sok képem, de teszek ide párat:

img_20250606_200345.jpg

img_20250606_200501.jpg

img_20250607_092610.jpg

img_20250607_092735.jpg

img_20250607_133228.jpg

Jövőre is megyünk természetesen, elvileg új motorom lesz, majd írok róla...

Az újonc Balázs is keres már nagyobb kerekű motort, mint a kis Zip, ő is rákapott rendesen a dologra :)

Szólj hozzá!
2025. június 11. 10:40 - csallob

Bejáró térkövezése

Eredetileg a kocsibejáró zúzttkövezésekor az volt a terv, hogy itt soha nem lesz térkő, de most mégis lett :)

Az Ani nagyon akarta, ezért tavaly nyáron megvettük a térkövet, tehát elmondhattuk, hogy van, de kint volt a ház előtt raklapon :D

Idén láttam elérkezettnek az időt arra, hogy nekifogjak, így a május elsejei hosszúhétvégén kellett megoldani.

Az első nap azzal ment el, hogy előkészítettem a terepet:

A két oldalsó szegély már régóta megvolt, de mivel túl sok volt a zúzottkő közötte, szóval magas volt a szitje, ki kellett szednem 3-4 centit az egész területről (2,6m * 19,x m = kb 50 m2). 
Béreltem egy bontókalapácsot, amivel végigböködtem, erről youtube video itt.
Aztán szépen ki tudtam így már lapátolni. A cucc ami kijött, a hátsó melléképületekbe került feltöltésnek. 
A nap végén az udvar felőli oldalon le kellett betonoznom egy szegélyt, hogy másnapra kössön annyit a beton, hogy el lehessen kezdeni végre a térkő lerakását.
Szintén sikerült bérelni egy lapvibrátort, amivel a lapátolás után szépen le tudtam vibrózni az alapot. Deszkából vágtam egy segédeszközt, amivel pedig az aprókavicsot le tudtam húzni a megfelelő szintre.
A következő képen látszik a korábban említett induló szegély:

2c4a04de-aa5f-4d35-aa6d-eed1be5766e0.jpg

Itt meg a deszkás lehúzó:

ea6cc392-9c0a-412b-9703-f1bc24f39e20.jpg

Szóval ez volt a módszer: apró zúzottkő odatalicskáz, deszkával lehúz, térkő odatalicskáz, majd helyére illeszt :)

Na de itt még jobban látszik a deszkaeszköz:

2e8b53f9-c2af-42dc-91b1-fa4f77d89304.jpg

Az eleje nagyon egyszerű volt, mert nem kellett vágni. Csak az utca felőli végén van kanyar a szegélyekben mindkét oldalon, ott kellett vagdosni, de nem volt vészes. Na meg le is kellett zárni K szegéllyel, amire az autók fel tudnak hajtani. Szegény Ani alig bírta, ketten tettük ezeket a dögöket a helyükre, betonba természetesen: 

fb2db58d-712e-4599-b592-78180c83a4f6.jpg

A végeredmény ilyen lett a vágások, kvarchomok besöprés és a végső vibrálás után:

d7cfedd7-e91a-4dfa-a51a-5e38dc4bd40a.jpg

 

A kerítés vonala mögötti tujákat kivágtam a pitshába, mert nagyon rondák voltak, ültettem a helyükre babérmeggyet. Valamint a maradék térkőből kiraktam egy kis járdaszerűséget, hogy abban ez esetben, ha zárva van a nagykapu, be lehessen jönni gyalog normálisan:

af22cbe2-dc90-433f-9ade-1afa9dbf9ba1.jpg

A meló nagyja meg kellett hogy legyen a hosszú hétvége alatt, mert az autókat nem tudtuk hova tenni (kint a térkő és tartozékai voltak, bent nem hagyhattuk őket, mert kellettek - pl utánfutózni a hiányzó anyagokat, bérelt eszközöket). Naponta 14 órát dolgoztam ezzel 3-4 napig, rohadtul elfáradtam, meg persze az Ani is, aki sokat segített talicskázni, adogatni a köveket, ...
A járulékos dolgok, mint vágás, homok besöprés, a környezet elrendezése, maradékok eltakarítása, babérmeggy, járda csak a következő hét folyamán lettek meg, de szerintem jók voltunk. Teljesen jó lett ahhoz képest, hogy sose csináltam még ilyet. Na meg egy rakás munkadíjat se kellett kifizetni senkinek (jobban szeretem magamnak elcseszni a dolgokat, nem pedig fizetni valakinek, aki pénzért cseszi el) :)

 

Szólj hozzá!
2025. április 30. 10:01 - csallob

A nagy téli simsonfelújítás (S51B)

A dolog úgy indult még ősszel (szeptember végén), hogy szabadulni akartam a babetta gyújtástól, meg is vettem a ducati energia gyújtást (am6 féle). Esztergáltattam hozzá alaplap közdarabot a netes leírások rajzai szerint. A felrakáskor kiderült, hogy ez így túl magas, beleért a lendkerék a tekercs jeldójába.
Na meg közben észrevettem, hogy kotyog a főtengely sugár irányban. Gondoltam, hogy újra kell csapágyazni...
Megvettem a blokk szétszedése előtt az új főtengelyt, hengerszettet (jackmotors faragás Almot hengerből Barikit dugattyúval), csapágykészletet, szimeringkészletet, tömítéseket.
Szétborítottam az egész blokkot és a következő dolgok derültek ki:
-  nem a főtengelycsapággyal volt a gond, hanem a blokköntvény csapágyfészke volt kitágulva
- már az előző tulaj is próbálta beleragasztani a csapágyat, ennek látszottak a nyomai, vennem kellett új blokkfeleket is (teljesen új, Duells gyártmányú, szintén a jackmotorsból)
- a hengerszett is kuka, vagy fúratni kellett volna, de már előre megvettem az újat, mert ez 2 felömlős, de akkor már 4 felömlőst akartam
Az új cuccok az első rendelésből (aztán később folyamatosan jöttek az apróságok):

img_20241104_150024.jpg

Ilyen szarul nézett ki:

img_20241007_180253.jpg
- a lánc felőli dekni törött, kell egy új
- ha már szét van szedve, kellene 4-es, vagy 5-ös váltó, de mivel az 5-ös rohadt drága, csak átalakítókészletet vettem a 3-ról 4-re alakításhoz (ez szabomotor-os szett):

img_20250131_160254.jpg

- a 4-es váltó összerakásakor kiderült, hogy a hézagolók túl vékonyak, kellettek vastagabbak

Kb. nyolcszor rendeltem, mire minden meglett, mert állandóan kiderült valami, ami hiányzott, vagy nem volt jó.
A váltódob tengelyét a youtubeon simán satuval bepréselik, nekem nem akart belemenni, féltem, hogy eltöröm a satu tengelyét, végül az autószerelőm segített, megcsinálta:

img_20250131_143717.jpg

Ezután elkezdtem teljesen összerakni, ami nagyon jól sikerült az öntvények felmelegítésével:

img_20250207_144202.jpg

img_20250207_155736.jpg

img_20250208_133022.jpg

A váltó beállítása egész jól sikerült még az asztalon (amit később elcsesztem az állítgatással a finomhangolás közben, de végül sikerült):

img_20250207_184424.jpg

img_20250208_141328.jpg
img_20250209_104809.jpg(Itt még nem a végleges gyújtás és karburátor volt rajta)

Aztán újra a Ducati gyújtással volt problémám: felraktam egy minarelli robóról származó alaplappal, ami megfelelő átmérőre lett esztergálva. Ezzel meg az volt a baj, hogy lendkerék túl távol esett a tekercstől (4-5 mm volt köztük), emiatt valószínűleg rossz helyen adta a szikrát. Félrevezetett a storboszkópos ellenőrzés. De egy darabig erre nem gyanakodtam, még a hengerfejből is esztergáltattam le, mert nagy volt a préstáv. De mivel ezután se lett jó, már tényleg a csak a gyújtás maradt. Az eredetileg esztergáltatott, túl magas alaplap közdarabból szedettem még le 3 mm-t az esztergályossal, így már nem ért bele a jeladٌóba a lendkerék, hanem pontosan 1 mm lett köztük a távolság.

img_20250405_095036.jpg

Miután ezt felszereltem, akkor jöttem rá, hogy korábban nem jó irányba állt a jeladó, ezért indult nehezen, és alig akart menni.

Itt már megfelelően sikerült beállítani a gyújtást:

img_20250406_103352.jpg

img_20250406_093750.jpg
A sok kínlódás során összesen 4 karburátort is próbáltam (eredeti BVF 16N1-11, Dellorto PHBG 21, Dellorto PHVA 17,5, Majd végül egy Kentse gyártmányú BVF copy 19N1-11 maradt 76-os főfúvókával).

Mindeközben a babetta gyújtásokat elpasszoltam a marketplaccon, a motor elektrokikájában a ledes index megmaradt a 2 LiIon akksival, de a többit átvezetékeltem a Ducati gyújtáshoz.

Amikor már minden jó lett, még a km-órát is megjavítottam, mert kiderült, hogy azért csak kevés ideig működött, mert nem volt méretpontos a spirál, lekerekedett az alsó végén a négyzet keresztmetszetű meghajtó. Szereztem jó minőségű spirált, szóval most jó.

Még mennem kell vele, hogy a karburátort tudjam finomhangolni, de alapvetően nagyon jó lett. Igaz, hogy kb 300-at kellett rá költenem, de remélem, hogy most sokáig jó lesz.

Szólj hozzá!
2024. december 18. 15:20 - csallob

Fatároló 3.

Megint meg kellett toldanom a fatároló melléképületet, mert amióta megvan a lányok gokartja, mindig az utánfutón tároltam. Ez azzal járt, hogy ha kellett az utánfutó, le kellett vennem róla, aztán meg felrakni, és hát ezt nagyon meguntam.

Mindig nézegettem a marketplaccon, hogy van-e a közelemben eladó bontott faanyag, de mivel hosszú időn keresztül nem találtam, gondolkoztam, hogy rendelek új anyagot. De aztán az Ádi mondta, hogy van Csurgón a sok maradék tetőfa, amit még a nagymartoni házról bontottunk le '94 körül, majd az Apu betárazta a garázsba azt követően, hogy eladta azt a házat. Szóval örült, hogy elhozom, így lesz helye a garázsban. Amikor mentünk meglátogatni a Botit (új gyerek a családban), utánfutóval mentünk, pont ezért. Találtunk még egy csomó cseréplécet is, azokat is elhoztam.

Az egész nagyjából ugyanúgy készült, mint a korábbi részek. Lyukfúrás, abba zsákos beton, abba menetes szár, arra fa, majd trapézlemez :)

De az egészet úgy kezdtem első körben, hogy vittem hátra a garázsból áramot egy kpe csőbe húzott vezetékkel, amit csak lebaszarintottam a tuják tövébe végig a kerítés mellé (leásni nem lett volna kedvem). Ezzel lett itt is egy konnektor, meg ha később kell, lámpát is tudok feltenni. Erről persze nincs fénykép.

Itt már megvolt a beton és beleállított menetes szárak (a középső még látszik is):

img_20241110_093703.jpg

Korábban mindent kb fenyőből építettem, ezért meglepődtem, hogy ezeket a 130 éves tölgy gerendákat kicsit nehezebb megmunkálni. A korábbi tető alatt ki kellett vágnom a régi gerendákat, azokra ültettem az újakat úgy, hogy a meglévő tető kilógó része ezekre üljön. Ez a fenti képen látszik is valamennyire.

A következőn pedig az látszik, hogy megvan mindhárom oszlop, rajtuk a gerendák, meg a lécek egy része is felpróbálva:

img_20241116_153228.jpg

Tettem fel 2 csatornakampót és egy 2 méteres darabbal megtoldottam a csatornát is.
A hosszanti tetőirányú fák nem adták ki egyben, mert csak 230 cm hosszúak, teljes eredeti vastagságukban nem is akartam feltenni őket, ezért láncfűrésszel hosszában félbevagdostam őket, ez az alulnézeten látszik is:

img_20241116_160644.jpg

Meg az is, hogy a lécek milyen szép egyenesek :D
Pár részt utólag kivágtam a lécezésből, ahol annyira durván vállalhatatlanul görbe volt. Meg persze oldalt a kilógó végeit is lecsaptam.
A tetejéhez most nem sikerült másodosztályú trapézlemezt venni, sajnos hibátlan lemezek kerültek rá, amik kicsit kilógnak a koncepcióból :)

A végső állapot az utolsó képen látható, felhasználtam a régi kerítéselemeket is az oldalának és a hátuljának a burkolásához:

img_20241207_113359.jpg

Még a két IBC tartályt kell mellé pakolnom a betonkockákra és úgy teljesen kész is lesz a módosítás.

Ha jól emlékszem, 60 ezer körül fizettem a trapézlemezekért, csatornáért, csavarokért összesen kb., szóval megint egy szép, költséghatékony újrahasznosítási projekt lett ez is :)

Címkék: fatároló
Szólj hozzá!
2024. november 12. 10:11 - csallob

Őszi mopedrally 2024

Október 28-án került megrendezésre az idei őszi mopedrally, szintén Dunaföldváron, mint tavaly. Megint elmentem péntek este, mert a szombat reggeli út nem lenne szerencsés, mert nekem az 3,5-4 óra, túl korán kellene kelni.

A Laci és az Ati csak szombat reggel jöttek, ezért én megint a békéscsabai srácokkal bandáztam pénteken. De mivel ők pedálossal és robogóval jöttek, nem haladtunk együtt (de persze találkoztunk többször is), mert a Laciék Aprilia RX-ekkel jöttek.

Na de előtte kellett egy kis felkészülés, mert azzal a motorral mentem, amivel a mopedcrosson is voltam előtte 2 héttel (HM CRE 50). Szóval hogy mi így hárman kisendurókkal csapathassunk, nekem is ez a motor kellett. Végül kiderült, hogy amikor feltettem a krosszgumit az új belsővel, valószínűleg megsértettem, mert tényleg lassú defektes volt. Meg ahogy korábban írtam, nem a megfelelő gumiméretet vettem véletlenül, nem tetszett és inkább visszaraktam az endurógumit.

A dunaföldvári kempinggel volt egy kis para pénteken, kiderült, hogy gázszivárgás volt, és az első infók alapján nem is volt biztos, hogy fogadni tudnak minket. De aztán az lett a vége, hogy legrosszabb esetben nem lesz fűtés, de végül lett.

A lényeg, hogy mi a motorjaink miatt a nehezebb, 140 km-es távon mentünk (volt egy könnyebb 110 km-es is). Idén nagy szárazság volt, porzott szinte végig, de nagyon jó volt. 

Az egyetlen negatívum, hogy a motoromnak olyan kemény kényelmetlen ülése van, hogy majdnem belehaltam, 140 km-en nem lehet végig állva haladni :D

Ezután csak képeket teszek ide, mert elég a szöveg :)

img_20241022_184516.jpg

img_20241026_112152.jpg

img_20241026_125818.jpg

img_20241026_144553.jpg

fb_img_1730051217628.jpg

A légszűrőt utólag ellenőriztem itthon, nagyon retkes lett, de semmi por nem jutott be a karburátor felé, ezzel minden ok:

img_20241027_150645.jpg

img_20241027_151214.jpg

Szólj hozzá!
2024. október 16. 15:24 - csallob

Mopedcross Zomba

Megvolt a HM CRE 50 első éles bevetése, most hétvégén (okt. 12.) én is részt vettem a zombai mopedcrosson. Ez egy meghívásos verseny volt, viszont előtte kellett intézni sportorvosi igazolást és Motocross-OT licencet kiváltani. Ez egy rendes Motocross Classic versenyhétvége volt rendes nagymotorokkal és egy csomó futammal, mi csak betétfutamként vettünk részt kismotorokkal.

A motoron csak utolsó simításokat kellett végezni:

  • a kipufogót valamelyik előző gazdája elég fosul tákolta fel (valószínűleg letörhetett a vázról a tartója), ezért rittyentettem rá laposvasból:
    img_20240820_185105.jpgimg_20240821_190503.jpg 
  • Aztán hátul még nem volt fennt a krosszgumi, azt is felpattintottam:
    img_20241004_181817.jpgimg_20241005_145603.jpgEz sajnos nem megy könnyen egy ekkora méretű guminál, de azért sikerült, meg hát párban vettem és a hátsónak elnéztem a méretét (110/80-18 a gyári mérete, ez meg 110/100-18), ez nagyobb gumi, de éppen elfér rajta.

Összepakoltam minden szükséges dolgot és péntek este lementem Zombára, megszálltam a panzióban, ahol mások is voltak a kismotoros bandából. Kajáltunk, aludtunk, aztán reggel 7kor kimentünk a pályához.

Minden kategóia esetén úgy volt a lebonyolítás, hogy szabadedzés, időmérő, 1. futam, 2. futam. Nálunk 10 perc+2 körös etapok voltak, szóval így összesen kb 1 órát voltunk a pályán egész nap. De ez teljesen elég, így is izomláza lesz az edzetlen embernek :D

Bedobok ide pár képet:

462555291_1712845346221518_5347758170200987373_n.jpg

462638784_551731610870864_6649727677910294426_n.jpg

462568835_1067050234501492_7526169981039345780_n.jpg

img_20241012_121226_1.jpg

A nem simson kategóriában 3. lettem, mert hárman voltunk :D

Szólj hozzá!
2024. szeptember 12. 12:50 - csallob

Bicikli átépítés

Miután ezer éve a büdös Pesten elloptak egy vadi új bicajomat a munkahelyem kamerával őrzött parkolójából úgy, hogy le is volt zárva, vettem egy használt, szakadt montit. Ez egy régi Diamondback, amit sokáig úgy használtam, ahogy volt.
Aztán miután beköltöztünk a mostani házunkba, valamikor felújítottam, amiről írtam is itt_ezen_a_linken.
Azt nem tudom, miért nem jöttem rá sokáig, hogy ez a váz nekem kicsi (19"), de az utóbbi időben egyre kényelmetlenebbnek éreztem és eldöntöttem, hogy kell egy nagyobb. De csak vázat kerestem, mert jó ötletnek tűnt, hogy a régiről mindent átépítek.
Itt a lényeg az, hogy 190 cm vagyok, amihez elég nehéz régi vázat találni, de pár hónap után sikerült egy Schwinn-t beszerezni (22").
Az átépítést csak télre terveztem, de egy 21 km-es kör megtétele után hazaértünk, és nekiestem szétszedni a régit (mert annyira kénylemetlen volt), meg átpakolni a cuccokat az újra (stílusosan, mint az arabok a porban papucsban, de itt csak kiszáradt fű van :D):

5fce0c24-2217-4ab1-814b-110d8187f510.jpg

Már előre tudtam, hogy a kormány nem egyezik a régivel (1 1/8" menetes), ezért rendeltem hozzá egy stucnit a marketplaccról, meg egy új kormányt egy webshopból. Mindegyiknél az volt a lényeg, hogy magasabb legyen, mint a régi.

Viszont 2 dolgot elbaszarintottam:

1. a fék, ami hátul ok lett volna, volt hova beakasztani a bowden végét, ami a cantiféket húzza, de elöl nem, ezért rendeltem V-fékeket, 2. képen látszik:

img_20240831_104713.jpg

img_20240903_174136.jpg

Aztán akkor már ha rendelni kellett, a hátsó is ilyen lett, hogy egyforma legyen. 

2. az első váltó: a régi vázon alulhúzós volt, az új vázhoz pedig kellett vennem egy felülhúzósat 

Na de sikerült a transzformáció, ez a lényeg :)

Címkék: bicikli
Szólj hozzá!
2024. augusztus 07. 09:39 - csallob

Minden elromlik 9 év után?

9 éves a házunk, és úgy néz ki, hogy minden kezd elromlani.

Szilveszterkor megadta magát a bojler, de az az én hibám, mert előtte sose volt kitakarítva. Kicseréltem a belét, amúgy a fűtőszál lett zárlatos, mert a vízkő már annyira szétnyomta. Most az a tervem, hogy 3 évente kitakarítom.

Kb. 2 hónapja a fürdőben a mosdókagyló alatti cső elkezdett csöpögni, mert átrohadt az anyaga. Ez nem is csoda, mert amikor újat vettem, jöttem rá, hogy a falvastagsága kb 0,5 mm. Kicseréltem, problem solved.

Azután nagyjából rögtön megmekkent a mosogatógép, ami még amúgy kb 3 éves korában volt javítva, mert akkor a szivattyúja adta fel a harcot. Ez egy Whirlpool volt. Mivel volt már javítva, úgy voltam vele, hogy kibaszarintom, rendeletem egy új Electroluxot és kicseréltem. A régit levittem a hulladékudvarba.

Aztán amikor 3 hete hazajöttünk nyaralásból, a mosogató csapja a szárának a tövénél eresztett. Ez egy Mofém csaptelep volt, ami elvileg nem hulladék minőség, nem is értem. Kicseréltem, ez is megoldva.

A klíma is megadta magát, ami még csak 5 éves volt, valószínűleg villám miatt. Ez egy Panasonic volt, most éppen megy a biztosítóval az egyeztetés, meg a szerelővel arra jutottunk, hogy újat rakunk fel, mert ebben hiába cseréltek panelt, ugyanazt a hibakódot adja (H11).

Valamint a robotfűnyíró döglődött már egy ideje, a kerekei recsegtek, egyik irányba alig tudott fordulni, meg egyenesen menni se volt már képes. Megrendeltem a germánoktól a 2 db kerékmotort és tegnap kicseréltem, erről képem is van:

img_20240806_164800.jpg

Keresgéltem előtte, hogy nem lehet-e ezeket egyenesen Kínából rendelni, mert gyárilag is kínai motorok voltak benne, meg amiket Németországból rendeltem, szintén kínaiak (valami Dongfeng márkanevű). De nem találtam sajnos. De így is megérte, mert nem kellett új robotot vennem, hanem kb 100 ezerből megjavítottam. Viszont ez is még csak 5 éves kb, bírhatta volna tovább is...

Szólj hozzá!
Építkezésünk és családunk történéseinek valamiféle dokumentációja, na meg a barkácsolás :)
süti beállítások módosítása